SEAT Leon – ćwierć wieku, cztery generacje

  • Pierwsza generacja modelu SEAT Leon, wyposażona w silnik o mocy 180 KM, napęd na cztery koła i 6-stopniową skrzynię biegów, wyjechała na ulice w 1999 roku.
  • SEAT Leon II zaprojektował słynny włoski projektant – Walter de Silva.
  • Tym, co cechowało III generację Leona, są w pełni LED-owe przednie reflektory oraz ostre krawędzie nadwozia z wyraźnie zarysowanymi przetłoczeniami.
  • SEAT Leon czwartej generacji dostępny jest jako kombi lub 5-drzwiowy hatchback, w wersjach wyposażenia: Reference, Style, Full LED, Xcellence oraz FR.

Pierwsza generacja modelu SEAT Leon wyjechała na ulice w 1999 roku. Wraz z pojawieniem się Leona na rynku zmianie uległa tożsamość korporacyjna marki – błękit i biel logotypu zostały zastąpione przez czerwień i srebro. Leon był pierwszym samochodem marki SEAT, który wyposażono w silnik o mocy 180 KM, napęd na cztery koła i sześciostopniową skrzynię biegów. Równocześnie model ten stał się pierwszym klasycznym, kompaktowym hatchbackiem, jaki został przedstawiony przez markę SEAT pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Z kolei już w 2000 roku pojawiły się na rynku wersje z mocniejszą jednostką napędową VR6 o pojemności 2.8 l i mocy 204 KM, a 2 lata później do gamy dołączyła usportowiona wersja o mocy 201 KM lub 225 KM, czyli pierwszy sportowy samochód hiszpańskiego producenta.

Zaprojektowany od nowa

Druga generacja, czyli SEAT Leon II produkowana była w latach 2005-2012. To właśnie rok po wejściu Polski do Unii Europejskiej model ten został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show. Samochód ten w całości zaprojektował Walter de Silva – uznany, włoski projektant motoryzacyjny. Cztery lata później samochód przeszedł delikatny face lifting, w ramach którego zmieniono kierownicę, przeprojektowano konsolę środkową pojazdu oraz dokonano zmian w obrębie zderzaków, reflektorów, tylnych lamp i atrapy chłodnicy.

Do trzech razy sztuka

Hiszpański producent zaprezentował światu Leona III po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Paryżu w lipcu 2012 roku. Model ten oprócz pięciodrzwiowego hatchbacka – jak w przypadku poprzednich generacji – pojawił się w sprzedaży także jako 3-drzwiowy hatchback, a rok później również pod postacią kombi, zaprezentowanego podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Tym, co cechowało III generację Leona, są w pełni LED-owe przednie reflektory oraz ostre krawędzie nadwozia z wyraźnie zarysowanymi przetłoczeniami. Dwa lata po premierze modelu zaprezentowana została sportowa odmiana samochodu, w 2014 roku światło dzienne ujrzało kombi – Leon X-Perience, a rok później wariant Cross Sport.

Historia, która trwa

28 stycznia 2020 roku po raz pierwszy światło dzienne ujrzał SEAT Leon IV, który już na pierwszy rzut oka cechuje się dynamiczną sylwetką. Wrażenie to potęgowane jest wyżej poprowadzoną linią szyb oraz listwą LED, z którą połączone są tylne światła. Historia zatoczyła koło – z oferty zniknął 3-drzwiowy hatchback, a nowy SEAT Leon dostępny jest wyłącznie jako kombi lub pięciodrzwiowy hatchback, w pięciu wersjach wyposażenia: Reference, Style, Full LED, Xcellence oraz FR.

Radio EURO

Radio emitujące swój program wyłącznie drogą internetową nie musi w Polsce starać się o uzyskanie koncesji na nadawanie, a co za tym idzie uiszczać opłat dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Nadawca takiej rozgłośni powinien zatroszczyć się o pozwolenie na rozpowszechnianie utworów muzycznych. Nadawanie piosenek bez takiej zgody może skutkować karą do dwóch lat pozbawienia wolności i wysoką grzywną dla właściciela stacji. W celu legalnego odtwarzania muzyki w radiu, nadawca powinien podpisać umowy z podmiotami, którymi są:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART.

W podpisanych umowach musi być określona wysokość tantiem, jakie nadawca będzie uiszczał wytwórniom z tytułu praw autorskich. Część z pozyskanych w ten sposób środków trafia również do wykonawców.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna. Policja interesuje się nielegalnym rozpowszechnianiem utworów w internecie. Niespełna rok temu zamknęła studenckie radio internetowe z Opola.

Nadawca powinien zaopatrzyć się w co najmniej trzy, a najlepiej cztery umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania. Są to:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART

Licencje uzyskuje się składając pisemnie specjalny wniosek do powyższych organizacji, które reprezentują zarówno twórców polskich jak i zagranicznych. Następnie podpisana jest umowa, która zezwala na rozpowszechnianie utworów muzycznych poprzez radio. Po podpisaniu umowy możemy rozpocząć legalne nadawanie.

Warto zaznaczyć, że każde stowarzyszenie reprezentuje różne osoby odpowiedzialne za produkcję utworu!

  • ZAiKS – prawa twórców i kompozytorów
  • ZPAV – prawa właścicieli fonogramów, czyli producentów
  • STOART i SAWP – tantiemy od artystycznych wykonań

Wszystkie powyższe stowarzyszenia wymagają również, by co określony w umowie okres czasu wysyłać specjalne raporty, które zawierają między innymi tytuły piosenek i nazwiska osób związanych z danym utworem, które zostały odtworzone w naszej stacji.

Założenie własnego radia to z pewnością ciekawy pomysł, ale przed każdą decyzją biznesową powinniśmy uwzględnić, ile będzie to nas kosztować. Jeżeli chodzi o rozgłośnię, podstawą jest dobry sprzęt. Istotne, aby dźwięk był jak najlepszej jakości, więc należy zainwestować w porządne mikrofony i anteny. Ponadto niezbędne będzie zaopatrzenie się w komputery, serwery, programy z muzyką, a także kilka par słuchawek. Jeżeli chcemy rozszerzać działalność, nie możemy nadawać z dowolnego miejsca, a tylko w przeznaczonym do tego studiu, które odpowiednio wycisza dźwięk. Powinniśmy zadbać również o nadajniki i zdecydować, czy radio będzie miało swój zasięg tylko w naszym mieście czy w całej Polsce, co jest o wiele droższe w realizacji.

Dobre radio w większości polega na nadawaniu muzyki różnego gatunku. Abyśmy jednak mogli to robić w celach komercyjnych, musimy zadbać o formalności w postaci licencji. Należy ją odkupić od odpowiednich organizacji, takich jak Stowarzyszenie Autorów Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych(ZAiKS), STOART Związek Artystów Wykonawców czy Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych. Oprócz tego niezbędne będzie pozwolenie na nadawanie. Art. 46 ust. pkt 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jasno pokazuje, że musimy uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów radiowych. Jeżeli stawiamy wyłącznie na radio internetowe, nie będziemy musieli takowej posiadać. Kolejnym aspektem będzie zatrudnienie pracowników. Warto pamiętać, że sami nie jesteśmy w stanie realizować wszystkich audycji, ponieważ radio jest całodobowe i potrzebujemy dodatkowych redaktorów. Warto zatrudnić osoby kreatywne, z dobrą dykcją i posiadające barwne słownictwo. Każdą osobę powinniśmy zatrudniać na podstawie umowy o pracę, więc warto również to uwzględnić w naszych oczekiwanych kosztach.

Aktualnie prawie wszystkie tradycyjne stacje radiowe na świecie nadają swój program również przez internet. Dotyczy to także większości nadawców polskich, włącznie z publicznymi . Do tego dochodzi wiele małych stacji nadających swój program tylko przez internet. Znajduje się wśród nich wiele rozgłośni niszowych, które zaspokoją gust każdego melomana. Są stacje z rockiem, techno, aktualnymi przebojami, jazzem i muzyką operową – każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Wielu spośród tych małych nadawców ma na tyle niewielkie grono słuchaczy, że może spełniać ich życzenia dotyczące tego, co chcieliby usłyszeć w programie, wyrażane na stronach internetowych. Ofertę powiększają dodatkowo tysiące stacji na całym świecie, które nadają w językach obcych.

Category:

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *