Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

  • Model CUPRA Born z akumulatorem 77 kWh oferuje zasięg do 552 km oraz maksymalną moc silnika do 231 KM, co sprawia, że samochód ten będzie idealny nawet na dłuższe, pozamiejskie trasy.
  • Barcelońska marka oferuje w swoim pierwszym w 100% elektrycznym pojeździe system nawigacyjny planujący trasę i uwzględniający punkty ładowania.
  • Dzięki współpracy CUPRA z marką Elli dla klientów dostępna jest karta do ładowania Elli oraz aplikacja CUPRA Easy Charging, które umożliwiają dostęp do jednej z największych sieci ładowania w Europie.

Według danych Barometru Nowej Mobilności 2022/23 zainteresowanie Polaków samochodami elektrycznymi rośnie. Jednak mimo tej zmiany, wokół elektryków powstało wiele mitów. Niekorzystne opinie na temat pojazdów elektrycznych mogą wynikać z powielania nieprawdziwych stereotypów oraz nieaktualnych danych. Eksperci marki CUPRA obalają 3 najczęściej powtarzające się mity na temat samochodów elektrycznych.

Elektryki są dobre tylko do miasta

Samochody elektryczne są bardzo przydatne w miejskich warunkach m.in. ze względu na nowoczesny napęd, który nie emituje spalin i hałasu oraz możliwość korzystania z buspasów i darmowych postojów w strefie płatnego parkowania. Jednakże nowoczesne samochody elektryczne oferują już coraz większy zasięg, a technologia baterii stale się rozwija, co pozwala na pokonywanie dłuższych dystansów na jednym ładowaniu. Na przykład model CUPRA Born z akumulatorem 77 kWh oferuje zasięg do 552 km oraz maksymalną moc silnika do 231 KM, co sprawia, że samochód ten będzie idealny nawet na dłuższe, pozamiejskie trasy. Co więcej, pierwszy w 100% elektryczny model barcelońskiej marki na ładowarkach typu AC przyjmie maksymalnie 11 kW, a na szybkich DC 135 kW w przypadku większego akumulatora. Dzięki temu czas spędzony przy ładowarkach może się znacznie skrócić.

Czasochłonne planowanie trasy

Mit, że jazda samochodem elektrycznym wymaga czasochłonnego planowania trasy, nie jest całkowicie uzasadniony. W rzeczywistości jazda samochodem elektrycznym może być wygodna i praktyczna, a planowanie trasy nie musi być bardziej uciążliwe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Barcelońska marka oferuje w swoim pierwszym pojeździe elektrycznym system nawigacyjny planujący trasę i uwzględniający punkty ładowania. Kierowca CUPRY Born ma możliwość ustawienia wielu parametrów tj.: sieci preferowanych ładowarek, minimalny zasięg przy ładowarce na trasie oraz minimalny zasięg w miejscu docelowym. Dodatkowo nawigacja w dynamiczny sposób zmienia plan ładowania, uwzględniając aktualne zużycie energii, korki oraz dostępne objazdy. System ten zapewnia wszystkie potrzebne informacje w zasięgu ręki oraz sprawia, że kierowca nie musi spędzać  czasu na bardzo dokładnym planowaniu trasy.

Brakuje niezbędnej infrastruktury

W ciągu ostatnich kilku lat infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych znacząco się rozwinęła i nadal rośnie. Według przewidywań PSPA do 2030 roku ogólnodostępna sieć ładowarek wzrośnie do 99,7 tys. Firmy motoryzacyjne i dostawcy energii elektrycznej współpracują, aby rozwijać infrastrukturę ładowania. Dzięki współpracy CUPRA z marką Elli dla klientów dostępna jest karta do ładowania Elli oraz aplikacja CUPRA Easy Charging, które umożliwiają dostęp do jednej z największych sieci ładowania w Europie. Dzięki temu klienci mogą pokonać nawet duże odległości w krótkim czasie i bez większych utrudnień.

Radio EURO

Radio emitujące swój program wyłącznie drogą internetową nie musi w Polsce starać się o uzyskanie koncesji na nadawanie, a co za tym idzie uiszczać opłat dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Nadawca takiej rozgłośni powinien zatroszczyć się o pozwolenie na rozpowszechnianie utworów muzycznych. Nadawanie piosenek bez takiej zgody może skutkować karą do dwóch lat pozbawienia wolności i wysoką grzywną dla właściciela stacji. W celu legalnego odtwarzania muzyki w radiu, nadawca powinien podpisać umowy z podmiotami, którymi są:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART.

W podpisanych umowach musi być określona wysokość tantiem, jakie nadawca będzie uiszczał wytwórniom z tytułu praw autorskich. Część z pozyskanych w ten sposób środków trafia również do wykonawców.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna. Policja interesuje się nielegalnym rozpowszechnianiem utworów w internecie. Niespełna rok temu zamknęła studenckie radio internetowe z Opola.

Nadawca powinien zaopatrzyć się w co najmniej trzy, a najlepiej cztery umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania. Są to:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART

Licencje uzyskuje się składając pisemnie specjalny wniosek do powyższych organizacji, które reprezentują zarówno twórców polskich jak i zagranicznych. Następnie podpisana jest umowa, która zezwala na rozpowszechnianie utworów muzycznych poprzez radio. Po podpisaniu umowy możemy rozpocząć legalne nadawanie.

Warto zaznaczyć, że każde stowarzyszenie reprezentuje różne osoby odpowiedzialne za produkcję utworu!

  • ZAiKS – prawa twórców i kompozytorów
  • ZPAV – prawa właścicieli fonogramów, czyli producentów
  • STOART i SAWP – tantiemy od artystycznych wykonań

Wszystkie powyższe stowarzyszenia wymagają również, by co określony w umowie okres czasu wysyłać specjalne raporty, które zawierają między innymi tytuły piosenek i nazwiska osób związanych z danym utworem, które zostały odtworzone w naszej stacji.

Założenie własnego radia to z pewnością ciekawy pomysł, ale przed każdą decyzją biznesową powinniśmy uwzględnić, ile będzie to nas kosztować. Jeżeli chodzi o rozgłośnię, podstawą jest dobry sprzęt. Istotne, aby dźwięk był jak najlepszej jakości, więc należy zainwestować w porządne mikrofony i anteny. Ponadto niezbędne będzie zaopatrzenie się w komputery, serwery, programy z muzyką, a także kilka par słuchawek. Jeżeli chcemy rozszerzać działalność, nie możemy nadawać z dowolnego miejsca, a tylko w przeznaczonym do tego studiu, które odpowiednio wycisza dźwięk. Powinniśmy zadbać również o nadajniki i zdecydować, czy radio będzie miało swój zasięg tylko w naszym mieście czy w całej Polsce, co jest o wiele droższe w realizacji.

Dobre radio w większości polega na nadawaniu muzyki różnego gatunku. Abyśmy jednak mogli to robić w celach komercyjnych, musimy zadbać o formalności w postaci licencji. Należy ją odkupić od odpowiednich organizacji, takich jak Stowarzyszenie Autorów Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych(ZAiKS), STOART Związek Artystów Wykonawców czy Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych. Oprócz tego niezbędne będzie pozwolenie na nadawanie. Art. 46 ust. pkt 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jasno pokazuje, że musimy uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów radiowych. Jeżeli stawiamy wyłącznie na radio internetowe, nie będziemy musieli takowej posiadać. Kolejnym aspektem będzie zatrudnienie pracowników. Warto pamiętać, że sami nie jesteśmy w stanie realizować wszystkich audycji, ponieważ radio jest całodobowe i potrzebujemy dodatkowych redaktorów. Warto zatrudnić osoby kreatywne, z dobrą dykcją i posiadające barwne słownictwo. Każdą osobę powinniśmy zatrudniać na podstawie umowy o pracę, więc warto również to uwzględnić w naszych oczekiwanych kosztach.

Aktualnie prawie wszystkie tradycyjne stacje radiowe na świecie nadają swój program również przez internet. Dotyczy to także większości nadawców polskich, włącznie z publicznymi . Do tego dochodzi wiele małych stacji nadających swój program tylko przez internet. Znajduje się wśród nich wiele rozgłośni niszowych, które zaspokoją gust każdego melomana. Są stacje z rockiem, techno, aktualnymi przebojami, jazzem i muzyką operową – każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Wielu spośród tych małych nadawców ma na tyle niewielkie grono słuchaczy, że może spełniać ich życzenia dotyczące tego, co chcieliby usłyszeć w programie, wyrażane na stronach internetowych. Ofertę powiększają dodatkowo tysiące stacji na całym świecie, które nadają w językach obcych.

Category:

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *