Recykling i wtórny obieg odzieży zawitały do Blue City. Re_store z nowym salonem w Warszawie

Re_store to marka, która stawia na unikalny koncept second handu. W sierpniu 2022 roku otworzy swój drugi salon stacjonarny – w Blue City w Warszawie. W transakcji najmu pośredniczyła międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield.

W połowie sierpnia 2022 roku marka Re_store otworzy swój sklep o powierzchni 177 mkw. w centrum handlowym Blue City. Idea marki skupia się na wtórnym obiegu i recyklingu odzieży. Swoim klientkom i klientom oferuje przestrzeń i możliwość sprzedaży używanych lub nowych ubrań za gotówkę lub vouchery na zakup odzieży używanej w sklepie Re_store i na www.restore.com.pl.

Koncept Re_store, za pomocą sieci smart kontenerów zlokalizowanych w galeriach handlowych i miejscach publicznych, praktykuje system take-back a także oferuje usługi Raas (resale as a service), dzięki którym odzież po sortowaniu i oczyszczeniu sprzedawana może być  w sklepach sieciowych jako side by side pod marką Re_store.

Pozyskiwanie odzieży z drugiej ręki, jej wtórny obieg oraz recykling są obecnie jednymi z najsilniej odznaczających się trendów wśród pokolenia Z. Jego przedstawiciele wzorują się na modzie Millenialsów – szukają vintage’owych perełek i łączą je z ofertą odzieżową marek obecnych na rynku. Koncept Re_store stanowi zatem doskonałe uzupełnienie dotychczasowego grona najemców w Blue City. Obecność marki w drugim warszawskim centrum handlowym to również odpowiedź na potrzebę dbania o środowisko poprzez wykorzystane tego, co zostało już wyprodukowane – komentuje Ada Budynek, Leasing Manager, Associate, Retail Agency Cushman & Wakefield.

Marka Re_store aktywnie działa na rzecz edukacji w zakresie zrównoważonych zakupów i ograniczania do minimum pozyskiwania nowych produktów. Jako marka pragniemy uświadamiać społeczeństwo w zakresie ekologii i zachęcać, aby nie wyrzucali ubrań, do minimum ograniczali zakup nowej odzieży i praktykowali recykling. Aby przyczynić się do opanowania silnego konsumpcjonizmu, wPod koniec 2020r. zaproponowaliśmy rynkowi fashion nowy produkt, którym jest automatyczne urządzenie do pobierania odzieży używanej; podobny kontener będzie również zainstalowany w sklepie Re_store w Blue City. W projekcie zebraliśmy już ponad 7 ton odzieży używanej i wierzymy, że otwarcie nowego salonu naszej marki przyczyni się do dalszego rozwoju proekologicznych postaw i praktyk wśród Polaków – komentuje Mariusz Pniewski, założyciel marki Re_store.

Sklepy z ubraniami z odzysku stają się coraz popularniejsze. Kupując w nich odzież, nie tylko  popieramy ideę „zero waste”, ale mamy szansę  na zdobycie czegoś oryginalnego i jeszcze na tym zaoszczędzić. Rośnie też nasza świadomość ekologiczna na temat drugiego życia odzieży. Nasz nowy najemca Re_store doskonale wpisuje się w ten trend i potrzeby – mówi Anna Gut, dyrektor ds. wynajmu Blue City.

Blue City to centrum handlowo-rozrywkowe zlokalizowane na warszawskiej Ochocie, prosperujące od 2004 roku. Znajduje się w nim ponad 200 sklepów, punktów usługowych, a także 25 restauracji, barów szybkiej obsługi i kawiarni. Na trzech poziomach centrum dla konsumentów dostępne są atrakcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz fitness klub. Obiekt otrzymał certyfikat BREEAM In-Use. Jego całkowita powierzchnia wynosi 185 000 mkw.

Radio EURO

Radio emitujące swój program wyłącznie drogą internetową nie musi w Polsce starać się o uzyskanie koncesji na nadawanie, a co za tym idzie uiszczać opłat dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Nadawca takiej rozgłośni powinien zatroszczyć się o pozwolenie na rozpowszechnianie utworów muzycznych. Nadawanie piosenek bez takiej zgody może skutkować karą do dwóch lat pozbawienia wolności i wysoką grzywną dla właściciela stacji. W celu legalnego odtwarzania muzyki w radiu, nadawca powinien podpisać umowy z podmiotami, którymi są:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART.

W podpisanych umowach musi być określona wysokość tantiem, jakie nadawca będzie uiszczał wytwórniom z tytułu praw autorskich. Część z pozyskanych w ten sposób środków trafia również do wykonawców.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna. Policja interesuje się nielegalnym rozpowszechnianiem utworów w internecie. Niespełna rok temu zamknęła studenckie radio internetowe z Opola.

Nadawca powinien zaopatrzyć się w co najmniej trzy, a najlepiej cztery umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania. Są to:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART

Licencje uzyskuje się składając pisemnie specjalny wniosek do powyższych organizacji, które reprezentują zarówno twórców polskich jak i zagranicznych. Następnie podpisana jest umowa, która zezwala na rozpowszechnianie utworów muzycznych poprzez radio. Po podpisaniu umowy możemy rozpocząć legalne nadawanie.

Warto zaznaczyć, że każde stowarzyszenie reprezentuje różne osoby odpowiedzialne za produkcję utworu!

  • ZAiKS – prawa twórców i kompozytorów
  • ZPAV – prawa właścicieli fonogramów, czyli producentów
  • STOART i SAWP – tantiemy od artystycznych wykonań

Wszystkie powyższe stowarzyszenia wymagają również, by co określony w umowie okres czasu wysyłać specjalne raporty, które zawierają między innymi tytuły piosenek i nazwiska osób związanych z danym utworem, które zostały odtworzone w naszej stacji.

Założenie własnego radia to z pewnością ciekawy pomysł, ale przed każdą decyzją biznesową powinniśmy uwzględnić, ile będzie to nas kosztować. Jeżeli chodzi o rozgłośnię, podstawą jest dobry sprzęt. Istotne, aby dźwięk był jak najlepszej jakości, więc należy zainwestować w porządne mikrofony i anteny. Ponadto niezbędne będzie zaopatrzenie się w komputery, serwery, programy z muzyką, a także kilka par słuchawek. Jeżeli chcemy rozszerzać działalność, nie możemy nadawać z dowolnego miejsca, a tylko w przeznaczonym do tego studiu, które odpowiednio wycisza dźwięk. Powinniśmy zadbać również o nadajniki i zdecydować, czy radio będzie miało swój zasięg tylko w naszym mieście czy w całej Polsce, co jest o wiele droższe w realizacji.

Dobre radio w większości polega na nadawaniu muzyki różnego gatunku. Abyśmy jednak mogli to robić w celach komercyjnych, musimy zadbać o formalności w postaci licencji. Należy ją odkupić od odpowiednich organizacji, takich jak Stowarzyszenie Autorów Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych(ZAiKS), STOART Związek Artystów Wykonawców czy Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych. Oprócz tego niezbędne będzie pozwolenie na nadawanie. Art. 46 ust. pkt 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jasno pokazuje, że musimy uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów radiowych. Jeżeli stawiamy wyłącznie na radio internetowe, nie będziemy musieli takowej posiadać. Kolejnym aspektem będzie zatrudnienie pracowników. Warto pamiętać, że sami nie jesteśmy w stanie realizować wszystkich audycji, ponieważ radio jest całodobowe i potrzebujemy dodatkowych redaktorów. Warto zatrudnić osoby kreatywne, z dobrą dykcją i posiadające barwne słownictwo. Każdą osobę powinniśmy zatrudniać na podstawie umowy o pracę, więc warto również to uwzględnić w naszych oczekiwanych kosztach.

Aktualnie prawie wszystkie tradycyjne stacje radiowe na świecie nadają swój program również przez internet. Dotyczy to także większości nadawców polskich, włącznie z publicznymi . Do tego dochodzi wiele małych stacji nadających swój program tylko przez internet. Znajduje się wśród nich wiele rozgłośni niszowych, które zaspokoją gust każdego melomana. Są stacje z rockiem, techno, aktualnymi przebojami, jazzem i muzyką operową – każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Wielu spośród tych małych nadawców ma na tyle niewielkie grono słuchaczy, że może spełniać ich życzenia dotyczące tego, co chcieliby usłyszeć w programie, wyrażane na stronach internetowych. Ofertę powiększają dodatkowo tysiące stacji na całym świecie, które nadają w językach obcych.

Category:

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.