Prezes Escola SA liderem w międzynarodowej organizacji przedsiębiorców

Dr Krzysztof Wojewodzic objął jako pierwszy Polak funkcję lidera grupy tematycznej “MyEO Global Education Champion” w Entrepreneurs Organisation, największej na świecie organizacji zrzeszającej społeczność przedsiębiorców z całego świata otwartych na innowacje i wymianę wiedzy. 

Krzysztof Wojewodzic na co dzień rozwija firmę Escola S.A., software house specjalizujący się w nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych z zakresu edtech i e-commerce. Jest doświadczonym ekspertem, wykładowcą i przedsiębiorcą, który reprezentował nasz kraj m.in. na Forum w Davos. Teraz Krzysztof reprezentuje Polskę w międzynarodowej organizacji przedsiębiorców.

W ramach nowej funkcji, sprawowanej społecznie, Krzysztof Wojewodzic poprowadzi cykl anglojęzycznych podcastów o nowoczesnej edukacji, w tym e-learningu. W pierwszym odcinku rozmawia z Kevinem Stollerem, współzałożycielem Kay-Twelve zajmującej się wdrażaniem i rozpowszechnianiem najlepszych praktyk nauczania i transferu wiedzy z myślą o studentach i nauczycielach. Rozmowa w języku angielskim ukazała się w serwisach Spotify i Apple Podcasts. W ramach serii ukaże się 20 podcastów o dzieleniu się wiedzą wśród przedsiębiorców z całego świata.


Przewodzenie grupie edukacyjnej przedsiębiorców, którzy dzielą się wiedzą, swoim ugruntowanym doświadczeniem, to dla mnie duży zaszczyt – mówi dr Krzysztof Wojewodzic. – Przygotowując się do rozmów w MyEO Education Podcast, korzystam z doświadczenia przy tworzeniu podcastów Escola Mobile o technologii, zarządzaniu i marketingu. Dzięki temu często jesteśmy w top 5 popularnych podcastów o przedsiębiorczości w Apple Podcasts.

Entrepreneurs’ Organisation (EO) to największa na świecie organizacja zrzeszająca przedsiębiorców, otwarta dla wszystkich założycieli firm, których roczny przychód przekroczył 1 milion USD. Powstała w 1987 roku i dzisiaj zrzesza ponad 13 tys. członków z 62 krajów. Misją EO jest wspólny rozwój, dzielenie się wiedzą oraz wzajemne wsparcie w biznesie i życiu prywatnym.

***

O spółce: Escola S.A. – www.escola.pl – to spółka technologiczna tworząca aplikacje webowe i mobilne. Firma poza podstawową działalnością jako software house dywersyfikuje biznes produktami własnymi. Spółka w 2022 r. zamierza zadebiutować na NewConnect. Prezesem Zarządu i głównym akcjonariuszem spółki jest dr Krzysztof Wojewodzic. Escolę wspiera doświadczona Rada Nadzorcza, w której zasiada m.in. prof. Witold Orłowski.

Radio EURO

Radio emitujące swój program wyłącznie drogą internetową nie musi w Polsce starać się o uzyskanie koncesji na nadawanie, a co za tym idzie uiszczać opłat dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Nadawca takiej rozgłośni powinien zatroszczyć się o pozwolenie na rozpowszechnianie utworów muzycznych. Nadawanie piosenek bez takiej zgody może skutkować karą do dwóch lat pozbawienia wolności i wysoką grzywną dla właściciela stacji. W celu legalnego odtwarzania muzyki w radiu, nadawca powinien podpisać umowy z podmiotami, którymi są:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART.

W podpisanych umowach musi być określona wysokość tantiem, jakie nadawca będzie uiszczał wytwórniom z tytułu praw autorskich. Część z pozyskanych w ten sposób środków trafia również do wykonawców.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna. Policja interesuje się nielegalnym rozpowszechnianiem utworów w internecie. Niespełna rok temu zamknęła studenckie radio internetowe z Opola.

Nadawca powinien zaopatrzyć się w co najmniej trzy, a najlepiej cztery umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania. Są to:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART

Licencje uzyskuje się składając pisemnie specjalny wniosek do powyższych organizacji, które reprezentują zarówno twórców polskich jak i zagranicznych. Następnie podpisana jest umowa, która zezwala na rozpowszechnianie utworów muzycznych poprzez radio. Po podpisaniu umowy możemy rozpocząć legalne nadawanie.

Warto zaznaczyć, że każde stowarzyszenie reprezentuje różne osoby odpowiedzialne za produkcję utworu!

  • ZAiKS – prawa twórców i kompozytorów
  • ZPAV – prawa właścicieli fonogramów, czyli producentów
  • STOART i SAWP – tantiemy od artystycznych wykonań

Wszystkie powyższe stowarzyszenia wymagają również, by co określony w umowie okres czasu wysyłać specjalne raporty, które zawierają między innymi tytuły piosenek i nazwiska osób związanych z danym utworem, które zostały odtworzone w naszej stacji.

Założenie własnego radia to z pewnością ciekawy pomysł, ale przed każdą decyzją biznesową powinniśmy uwzględnić, ile będzie to nas kosztować. Jeżeli chodzi o rozgłośnię, podstawą jest dobry sprzęt. Istotne, aby dźwięk był jak najlepszej jakości, więc należy zainwestować w porządne mikrofony i anteny. Ponadto niezbędne będzie zaopatrzenie się w komputery, serwery, programy z muzyką, a także kilka par słuchawek. Jeżeli chcemy rozszerzać działalność, nie możemy nadawać z dowolnego miejsca, a tylko w przeznaczonym do tego studiu, które odpowiednio wycisza dźwięk. Powinniśmy zadbać również o nadajniki i zdecydować, czy radio będzie miało swój zasięg tylko w naszym mieście czy w całej Polsce, co jest o wiele droższe w realizacji.

Dobre radio w większości polega na nadawaniu muzyki różnego gatunku. Abyśmy jednak mogli to robić w celach komercyjnych, musimy zadbać o formalności w postaci licencji. Należy ją odkupić od odpowiednich organizacji, takich jak Stowarzyszenie Autorów Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych(ZAiKS), STOART Związek Artystów Wykonawców czy Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych. Oprócz tego niezbędne będzie pozwolenie na nadawanie. Art. 46 ust. pkt 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jasno pokazuje, że musimy uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów radiowych. Jeżeli stawiamy wyłącznie na radio internetowe, nie będziemy musieli takowej posiadać. Kolejnym aspektem będzie zatrudnienie pracowników. Warto pamiętać, że sami nie jesteśmy w stanie realizować wszystkich audycji, ponieważ radio jest całodobowe i potrzebujemy dodatkowych redaktorów. Warto zatrudnić osoby kreatywne, z dobrą dykcją i posiadające barwne słownictwo. Każdą osobę powinniśmy zatrudniać na podstawie umowy o pracę, więc warto również to uwzględnić w naszych oczekiwanych kosztach.

Aktualnie prawie wszystkie tradycyjne stacje radiowe na świecie nadają swój program również przez internet. Dotyczy to także większości nadawców polskich, włącznie z publicznymi . Do tego dochodzi wiele małych stacji nadających swój program tylko przez internet. Znajduje się wśród nich wiele rozgłośni niszowych, które zaspokoją gust każdego melomana. Są stacje z rockiem, techno, aktualnymi przebojami, jazzem i muzyką operową – każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Wielu spośród tych małych nadawców ma na tyle niewielkie grono słuchaczy, że może spełniać ich życzenia dotyczące tego, co chcieliby usłyszeć w programie, wyrażane na stronach internetowych. Ofertę powiększają dodatkowo tysiące stacji na całym świecie, które nadają w językach obcych.

Category:

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *