Ekologia jest kolorowa! Zafarbuj swoje stare ubrania i zadbaj o środowisko!

Według London Sustainability Exchange – brytyjskiej organizacji non-profit, każdego roku na świecie produkowanych jest ok. 80 mld sztuk ubrań, co oznacza 11 nowych ubrań w szafie każdego mieszkańca Ziemi rocznie. Jednocześnie na wysypiskach ląduje połowa z nich. Większość w ciągu zaledwie roku od chwili zakupu. Ich rozkład może trwać nawet kilkaset lat, w zależności od materiału, z którego powstały. Jak przerwać to błędne koło? Znamy co najmniej 3 sposoby!

Jak informuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyclingu, w Polsce rocznie powstaje ok. 2,5 miliona ton odpadów tekstylnych. Najczęściej są nimi ubrania, ale również zasłony, pościel, ręczniki i firany, które często zalegają w naszych piwnicach i szafach.

Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy skutków dokonywanych przez siebie wyborów i skali zagrożeń, jakie niesie masowa produkcja ubrań. Ponadto wysoko ceni oryginalność form i wzorów, zwłaszcza w branży fashion – podkreśla Michał Tracz, ekspert marki REKOL. – Jako marka, zauważamy coraz większe zainteresowanie tematem przetwarzania tekstyliów i nadawania im „kolejnego życia”, dlatego #REKOLoryzacja branży stanowi obecnie naszą podstawową misję. – dodaje.

Środowisko jest w Twoich rękach!

Według badan Deloitte – Climate Sentiment, ponad 80% Polaków jest zaniepokojonych postępującymi zmianami klimatycznymi, co wzmaga potrzebę większej aktywności w kierunku ochrony środowiska. Zwracamy coraz większą uwagę na jakość kupowanych ubrań oraz ich skład.

Nylon i poliester rozkładają się nawet 50 lat, podczas gdy bawełna zaledwie od 1 do 5 miesięcy. W tym czasie do atmosfery ulatniają się szkodliwe związki metanu i dwutlenku węgla, co znacząco przyczynia się do globalnego ocieplenia, czego skutkami są anomalie pogodowe, których intensywność rośnie z roku na rok.

Zatrzymaj błędne koło konsumpcji – #REKOLoruj!

Obecnie ubrania są najszybciej przyrastającym odpadem na świecie. Przemysł odzieżowy jest drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie oraz czołowym emitentem zanieczyszczeń. W ciągu ostatnich 15 lat produkcja tekstyliów podwoiła się.

Czy wiesz, że wyprodukowanie jednej pary jeansów wiąże się ze zużyciem ponad 10 tysięcy litrów wody, a produkcja jednej koszulki pochłania ponad 2,7 litrów wody, czyli tyle ile przeciętny człowiek wypija w ciągu 30 miesięcy?

Odpowiedzialny konsument wie, jakie skutki niesie za sobą każda kolejna wizyta w sklepie, dlatego podejmuje racjonalne decyzje. Nie jest niewolnikiem posiadanych przedmiotów. Śmiało pozbywa się tego, co jest mu niepotrzebne, ale – robi w to zrównoważony i rozsądny sposób. To, w czym dostrzega wartość – sprzedaje. To, co może przydać się innym – oddaje potrzebującym. Temu, co kryje w sobie wyjątkowy potencjał – nadaje drugie życie.

Cieszymy się, że poprzez naszą ofertę barwników do tkanin wspieramy proekologiczne postawy naszych klientów – zauważa Michał Tracz, ekspert marki REKOL. – Przemysł tekstylny pozostawia olbrzymi ślad węglowy, zużywając mnóstwo energii i uwalniając różne niebezpieczne substancje. I choć to na barkach producentów odzieży spoczywa odpowiedzialność za stan naszego środowiska, to prawdziwe zmiany zależą od postawy każdego z nas. To nasze zachowania napędzają sprzedaż i to nasze drobne inicjatywy, mogą powstrzymać falę negatywnych skutków nadprodukcji. Małymi krokami jesteśmy w stanie zmienić branżę odzieżową!

Inicjatywa #REKOLoruj opiera się na tym, by nie traktować kupowanych przez siebie ubrań „jednorazowo”, ale dostrzegać w nich długofalowy potencjał. Za pomocą nowoczesnych barwników do ubrań jesteśmy w stanie szybko, prosto i bezpiecznie nadać naszym ulubionym tekstyliom nowe życie. Ogranicza nas tylko własna fantazja!

Czy wszystkie ubrania można #REKOLorować za pomocą barwników?

Moda jest zabawą – kolorami, fakturami, stylami, które można swobodnie łączyć. Używanie barwników do ubrań nie jest ani czasochłonne, ani skomplikowane. Możemy to robić ręcznie w zwykłym garnku z wodą lub mechanicznie, dzięki wykorzystaniu pralki. Warto jednak wiedzieć, jak dany barwnik działa na konkretną tkaninę. Nie każda tkanina równie dobrze wchłania kolor i nie każdy kolor można zmienić za pomocą barwnika. Najłatwiej zafarbować jasne ubrania z naturalnych tkanin. Możemy nadać im praktycznie dowolną barwę i uzyskać piękny, intensywny odcień.

Aby przerabiać ubrania za pomocą barwników nie potrzebujesz żadnej tajemnej wiedzy, czy specjalistycznych narzędzi. Wystarczy tylko kilka fachowych wskazówek i ciekawych inspiracji. Zmiana koloru to najszybszy sposób, by przerobić nieużywane ubrania. Do farbowania nadaje się praktycznie każdy materiał. Pamiętajmy jednak, że im bardziej naturalna tkanina, tym lepsze efekty uzyskamy.

Barwniki do tkanin należy dobierać pod kątem farbowanego materiału. Obecnie dostępne na rynku barwniki są bezpieczne zarówno dla bawełny, wiskozy, lnu, jak i np. jedwabiu. Nowoczesne barwniki są także wyjątkowo wydajne – saszetki o pojemności 15 gramów wystarczają na dwa farbowania. Ponadto nie niszczą pralki.

Radio EURO

Radio emitujące swój program wyłącznie drogą internetową nie musi w Polsce starać się o uzyskanie koncesji na nadawanie, a co za tym idzie uiszczać opłat dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Nadawca takiej rozgłośni powinien zatroszczyć się o pozwolenie na rozpowszechnianie utworów muzycznych. Nadawanie piosenek bez takiej zgody może skutkować karą do dwóch lat pozbawienia wolności i wysoką grzywną dla właściciela stacji. W celu legalnego odtwarzania muzyki w radiu, nadawca powinien podpisać umowy z podmiotami, którymi są:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART.

W podpisanych umowach musi być określona wysokość tantiem, jakie nadawca będzie uiszczał wytwórniom z tytułu praw autorskich. Część z pozyskanych w ten sposób środków trafia również do wykonawców.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna.

Przed rozpoczęciem nadawania niezbędne jest uzyskanie licencji na rozpowszechnianie utworów. Za jej brak może grozić nawet kara do 2 lat pozbawienia wolności oraz wysoka grzywna. Policja interesuje się nielegalnym rozpowszechnianiem utworów w internecie. Niespełna rok temu zamknęła studenckie radio internetowe z Opola.

Nadawca powinien zaopatrzyć się w co najmniej trzy, a najlepiej cztery umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania. Są to:

  • ZAiKS – Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych
  • ZPAV – Związek producentów Audio Video
  • SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno – muzycznych
  • Związek Artystów Wykonawców STOART

Licencje uzyskuje się składając pisemnie specjalny wniosek do powyższych organizacji, które reprezentują zarówno twórców polskich jak i zagranicznych. Następnie podpisana jest umowa, która zezwala na rozpowszechnianie utworów muzycznych poprzez radio. Po podpisaniu umowy możemy rozpocząć legalne nadawanie.

Warto zaznaczyć, że każde stowarzyszenie reprezentuje różne osoby odpowiedzialne za produkcję utworu!

  • ZAiKS – prawa twórców i kompozytorów
  • ZPAV – prawa właścicieli fonogramów, czyli producentów
  • STOART i SAWP – tantiemy od artystycznych wykonań

Wszystkie powyższe stowarzyszenia wymagają również, by co określony w umowie okres czasu wysyłać specjalne raporty, które zawierają między innymi tytuły piosenek i nazwiska osób związanych z danym utworem, które zostały odtworzone w naszej stacji.

Założenie własnego radia to z pewnością ciekawy pomysł, ale przed każdą decyzją biznesową powinniśmy uwzględnić, ile będzie to nas kosztować. Jeżeli chodzi o rozgłośnię, podstawą jest dobry sprzęt. Istotne, aby dźwięk był jak najlepszej jakości, więc należy zainwestować w porządne mikrofony i anteny. Ponadto niezbędne będzie zaopatrzenie się w komputery, serwery, programy z muzyką, a także kilka par słuchawek. Jeżeli chcemy rozszerzać działalność, nie możemy nadawać z dowolnego miejsca, a tylko w przeznaczonym do tego studiu, które odpowiednio wycisza dźwięk. Powinniśmy zadbać również o nadajniki i zdecydować, czy radio będzie miało swój zasięg tylko w naszym mieście czy w całej Polsce, co jest o wiele droższe w realizacji.

Dobre radio w większości polega na nadawaniu muzyki różnego gatunku. Abyśmy jednak mogli to robić w celach komercyjnych, musimy zadbać o formalności w postaci licencji. Należy ją odkupić od odpowiednich organizacji, takich jak Stowarzyszenie Autorów Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych(ZAiKS), STOART Związek Artystów Wykonawców czy Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych. Oprócz tego niezbędne będzie pozwolenie na nadawanie. Art. 46 ust. pkt 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jasno pokazuje, że musimy uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów radiowych. Jeżeli stawiamy wyłącznie na radio internetowe, nie będziemy musieli takowej posiadać. Kolejnym aspektem będzie zatrudnienie pracowników. Warto pamiętać, że sami nie jesteśmy w stanie realizować wszystkich audycji, ponieważ radio jest całodobowe i potrzebujemy dodatkowych redaktorów. Warto zatrudnić osoby kreatywne, z dobrą dykcją i posiadające barwne słownictwo. Każdą osobę powinniśmy zatrudniać na podstawie umowy o pracę, więc warto również to uwzględnić w naszych oczekiwanych kosztach.

Aktualnie prawie wszystkie tradycyjne stacje radiowe na świecie nadają swój program również przez internet. Dotyczy to także większości nadawców polskich, włącznie z publicznymi . Do tego dochodzi wiele małych stacji nadających swój program tylko przez internet. Znajduje się wśród nich wiele rozgłośni niszowych, które zaspokoją gust każdego melomana. Są stacje z rockiem, techno, aktualnymi przebojami, jazzem i muzyką operową – każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Wielu spośród tych małych nadawców ma na tyle niewielkie grono słuchaczy, że może spełniać ich życzenia dotyczące tego, co chcieliby usłyszeć w programie, wyrażane na stronach internetowych. Ofertę powiększają dodatkowo tysiące stacji na całym świecie, które nadają w językach obcych.

Category:

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *